Provoz pražské MHD v nouzovém stavu

V návaznosti na aktuální opatření Vlády ČR, zákaz nočního vycházení, v důsledku minimální poptávky a v očekávání prodloužení nouzového stavu i všech stávajících vládních opatření je od pondělí 2. listopadu 2020 omezen provoz pražské MHD i železnice ve večerním období, na kterém se domluvili Hl. m. Praha, ROPID, DPP, IDSK a České dráhy. Denní provoz metra, tramvají a autobusů je nyní ukončován postupně v období mezi 22.00 a 22.30 hodin. Současně s tím vyjíždějí dříve noční linky tramvají i autobusů. Prodlužují se také intervaly na páteřních železničních tratích po 21. hodině. Nabídka spojů metra, tramvají a příměstských autobusů je nadále udržována vysoko nad aktuální poptávkou, která je nyní nižší o cca 70 % oproti obvyklému stavu. Přesto dochází k mírnému prodloužení intervalů na těchto linkách přibližně do rozsahu prázdninového provozu, kdy obvykle cestuje o přibližně 25 % cestujících méně.

Úpravy MHD byly navrženy tak, aby neomezovaly pracovníky zdravotnických zařízení a dalších profesí v režimu 24/7 a střídání večerních a nočních směn. Střídající pracovníci budou moci využívat poslední denní spoje při cestě do/z práce. Pokud by v souvislosti se zkrácením denního provozu linek PID do období 22.00 až 22.30 hodin došlo k dílčím komplikacím v zajištění dopravní obslužnosti některých lokalit, je Praha připravena pro pracovníky IZS a další infrastrukturní profese zajistit operativní doplnění spojů na adrese dispecink@dpp.cz.

Změny večerního a nočního provozu

Nejvíce v současnosti klesla poptávka po cestování ve večerních a nočních hodinách, a to cca o 80 %. Proto je v návaznosti na aktuálně platný zákaz vycházení po 21. hodině omezena nabídka Pražské integrované dopravy i ve večerním období. Metro, denní tramvaje a autobusy včetně příměstských linek ukončují od pondělí 2. listopadu svůj provoz už v době mezi 22.00 a 22.30 hodin, kdy je v Praze nahrazují noční tramvaje a autobusy. Poslední metro na každé lince vyjíždí o dvě hodiny dříve než obvykle. Na poslední spoje metra navazují poslední denní spoje povrchové dopravy.

Zároveň je po dohodě se Středočeským krajem zkrácen denní provoz i na příměstských autobusových linkách, které navazují na metro. S výjimkou linek 951 a 953 je po dohodě s městy a obcemi Středočeského kraje zrušen provoz nočních příměstských linek. Na železnici je po 21. hodině prodloužen interval na páteřních tratích z Prahy do Středočeského kraje (linky S1, S2+S22, S4, S7, S9) ze 30 na 60 minut. Popůlnoční rozjezd vlaků z Prahy je zachován.

Odjezdy posledních spojů metra z konečných od 2. listopadu 2020:

  • Linka A: Depo Hostivař: 22:01 | Nemocnice Motol: 22:01
  • Linka B: Zličín: 22:00 | Černý Most: 22:05
  • Linka C: Letňany: 22:04 | Háje: 22:04

Mírné prodloužení intervalů metra a tramvají v pracovní dny

Intervaly metra jsou ve špičkách prodlouženy podle linky o 10-45 sekund, u tramvají došlo k mírnému prodloužení intervalů v ranní špičce o 1-2 minuty, tj. v ranní špičce jezdí nyní spoje shodně jako odpoledne, tzn. v jednotných intervalech 10 minut vyjma páteřních linek 9, 17 a 22, které jsou nyní vypravovány v jednotných intervalech 5 minut. U městských autobusů zůstaly v platnosti současné intervaly, neboť u autobusů je pokles poptávky ze všech trakcí nejnižší.

I s ohledem na tato opatření nabízí Pražská integrovaná doprava trvale výrazně více kapacity, než odpovídá aktuální poptávce. Stejně zůstává s ohledem na cestující pracující večer a v noci plnohodnotně zajištěná obsluha území města noční dopravou. Přestože spoje PID využívá i v pracovní dny nyní zhruba polovina lidí, co běžně cestuje o víkendu, nabídka spojů nyní odpovídá stavu, při němž by spoje využívalo dvoj- až trojnásobně více lidí. Právě s ohledem na doporučení WHO a ministerstva zdravotnictví.

Prázdninový jízdní řád ve Středočeském kraji

Po dohodě se Středočeským krajem platí od pondělí 2. listopadu na části příměstských autobusových linek PID prázdninový jízdní řád. Jedná se zpravidla o linky s krátkými intervaly a omezení se dotkne především přepravních špiček pracovních dnů. Na železnici je u vybraných vlaků snížena kapacita například nasazením jedné jednotky CityElefant místo dvou.

Filip Drápal, tiskový mluvčí ROPID